Wstęp

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) jest niezbędnym dokumentem dla osób podróżujących do krajów Unii Europejskiej, EFTA oraz Wielkiej Brytanii, umożliwiając korzystanie z podstawowych usług zdrowotnych podczas czasowego pobytu za granicą [2][3]. Obecnie wniosek o EKUZ można złożyć elektronicznie, co znacznie skraca czas oczekiwania na wydanie karty i upraszcza cały proces [1][2]. Poniżej znajduje się wyczerpująca instrukcja, jak krok po kroku złożyć wniosek o EKUZ przez internet oraz jakie formalności należy dopełnić, aby szybciej uzyskać kartę.

Gdzie i jak elektronicznie złożyć wniosek o EKUZ?

Wniosek o EKUZ w celach turystycznych można obecnie złożyć wyłącznie przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) lub elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP [1][2][10]. Dotychczasowa możliwość składania wniosku e-mailem została wycofana, a nowe zasady obowiązują od 1 października 2021 r. [1][2]. W przypadku wyjazdu do pracy za granicą wniosek pracowniczy można nadal składać e-mailem, jednak konieczny jest wtedy podpis elektroniczny gwarantujący bezpieczeństwo i autentyczność dokumentu [2][3].

Wnioski można składać również osobiście w oddziale NFZ lub pocztą tradycyjną, jednak proces elektroniczny jest obecnie preferowaną i najszybszą formą [2][3][4][8][10]. Każda osoba, której dotyczy wniosek, musi mieć wypełnioną osobną aplikację [7].

  Czy można otrzymać odszkodowanie od dwóch ubezpieczycieli jednocześnie?

Krok po kroku: jak złożyć wniosek o EKUZ przez Internet

1. Zaloguj się do IKP lub ePUAP: Wchodząc na stronę http://pacjent.gov.pl/ekuz wybierz opcję logowania odpowiednią dla siebie. Do potwierdzenia tożsamości wymagany jest profil zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny [2][4][5][6][8].

2. Wybierz właściwą kategorię: W systemie IKP wybierz zakładkę „e-zdrowie”, a następnie podkategorię „Ubezpieczenie zdrowotne za granicą” [2][5][6][9]. W ePUAP wniosek składany jest w dziale „Zdrowie” [4][8].

3. Wypełnij wniosek online: Podaj wymagane dane, w szczególności status swojego ubezpieczenia [2][5][6][9]. W przypadku studentów lub uczniów konieczne jest dołączenie skanu legitymacji lub innego dokumentu potwierdzającego naukę [4].

4. Elektroniczne podpisanie wniosku: Potwierdź prawdziwość oświadczeń i podpisz wniosek profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym [5][6].

5. Wskazanie miejsca odbioru EKUZ: Określ w formularzu adres zwrotny, na który karta ma zostać doręczona, lub wybierz odbiór osobisty w wybranym oddziale NFZ [4][6].

6. Potwierdź i wyślij wniosek: Po sprawdzeniu poprawności danych i zatwierdzeniu wniosku elektronicznego, zostanie on automatycznie przesłany do Centrum Usług Wspólnych w Chełmie [1], gdzie zostanie rozpatrzony.

Najważniejsze terminy i wymagania dotyczące wniosku o EKUZ

Wnioski złożone elektronicznie są rozpatrywane w ciągu maksymalnie 5 dni roboczych, natomiast w okresie zwiększonego ruchu (najczęściej wakacje) czas ten może wydłużyć się do 10 dni roboczych [4][6]. Automatyzacja procesu obsługi pozwala na wydawanie ponad 150 tysięcy kart miesięcznie w sezonie wakacyjnym [1].

Każdy wniosek w imieniu innej osoby (np. dziecka lub członka rodziny) wymaga osobnego formularza – nie można załatwić wielu kart jednym zgłoszeniem [7].

  Ile ZUS wypłaca na pokrycie kosztów pogrzebu?

Od 31 stycznia 2025 r. EKUZ będzie można odebrać wyłącznie w formie papierowej w oddziale NFZ lub za pośrednictwem upoważnionej osoby [5].

Alternatywne formy składania wniosku o EKUZ

Osoby, które nie korzystają z usług elektronicznych, wciąż mają możliwość złożenia wniosku osobiście w dowolnym oddziale NFZ lub przesłania dokumentów za pomocą tradycyjnej poczty [2][3][10]. Wnioski pracownicze składane drogą e-mailową wymagają bezwzględnie podpisu elektronicznego [2][3]. Systematyczna obsługa zarówno kanału elektronicznego, jak i tradycyjnego gwarantuje wszystkim ubezpieczonym dostęp do uprawnień zdrowotnych w krajach UE/EFTA [2][3].

Bezpieczeństwo i autentyczność wniosków elektronicznych

Stosowanie profilu zaufanego oraz kwalifikowanych podpisów elektronicznych przy składaniu wniosku o EKUZ przez Internet ogranicza możliwość nadużyć i zapewnia bezpieczeństwo przekazywanych danych [5][6]. Wnioski kierowane do Centrum Usług Wspólnych w Chełmie są automatycznie weryfikowane, a ich obsługa odbywa się z wykorzystaniem systemów gwarantujących autentyczność informacji [1].

Podsumowanie – jak złożyć wniosek o EKUZ elektronicznie?

Najprostszą i najpewniejszą drogą otrzymania EKUZ jest złożenie wniosku przez IKP lub ePUAP, potwierdzonego profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym [2][3][4][5][6][8][9][10]. Wymagane jest wypełnienie osobnych wniosków dla wszystkich osób, których dotyczy dokument [7]. Ostateczne wydanie karty nastąpi w terminie do 5 dni roboczych (do 10 dni w sezonie urlopowym) [4][6]. Od 2025 r. odbiór będzie możliwy wyłącznie w formie papierowej [5]. Zautomatyzowana obsługa wniosków gwarantuje szeroką dostępność i bezpieczeństwo procesu [1].

Źródła:

  • [1] https://nfz-poznan.pl/page.php/1/0/show/16494/
  • [2] http://pacjent.gov.pl/ekuz
  • [3] https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/nasze-zdrowie-w-ue/leczenie-w-krajach-unii-europejskiej-i-efta/jak-wyrobic-karte-ekuz/
  • [4] https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/nasze-zdrowie-w-ue/leczenie-w-krajach-unii-europejskiej-i-efta/jak-wyrobic-karte-ekuz/za-posrednictwem-elektronicznej-skrzynki-podawczej-epuap/
  • [5] http://pacjent.gov.pl/aktualnosc/ekuz-w-mojeikp
  • [6] https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/nasze-zdrowie-w-ue/leczenie-w-krajach-unii-europejskiej-i-efta/jak-wyrobic-karte-ekuz/za-posrednictwem-internetowego-konta-pacjenta-ikp/
  • [7] https://www.gov.pl/attachment/4150d11b-58bf-49a3-8cd7-189e8ada9c3a
  • [8] http://pacjent.gov.pl/potrzebuje-ekuz
  • [9] https://www.nfz-krakow.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-wyrobic-karte-ekuz/
  • [10] https://www.nfz-lodz.pl/dlapacjentow/jak-sie-leczyc/krok-po-kroku/1613-jak-uzyska-ekuz-europejsk-kart-ubezpieczenia-zdrowotnego