Na jaki okres można otrzymać subwencję z PFR?

Subwencja z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to istotne wsparcie finansowe dla przedsiębiorców, którzy odczuli negatywne skutki pandemii COVID-19. Program ten został skonstruowany tak, aby zapewnić firmom płynność finansową w trudnym okresie gospodarczym.

Kto może otrzymać subwencję PFR?

Subwencja z PFR jest dostępna dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które doświadczyły trudności finansowych w związku z pandemią koronawirusa [3]. Aby otrzymać wsparcie, firmy muszą spełnić określone warunki, w tym wykazać spadek przychodów w porównaniu do analogicznych okresów w poprzednich latach [3].

Wysokość i warunki przyznania subwencji

Wsparcie finansowe może sięgać nawet 70% Kosztów Stałych przedsiębiorstwa w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0 [3]. Kwota subwencji jest kalkulowana na podstawie deklarowanej wysokości Kosztów Stałych przedstawionych przez beneficjenta.

Okres spłaty subwencji

Spłata subwencji finansowej rozpoczyna się po 12 miesiącach od jej otrzymania, dokładniej w 13 miesiącu od daty wypłaty środków. Program przewiduje rozłożenie spłaty na 24 równe miesięczne raty [2]. Beneficjenci otrzymują szczegółowy harmonogram spłat wraz z decyzją PFR określającą ostateczną kwotę do zwrotu.

Możliwości umorzenia subwencji

Szczególnie korzystnym aspektem programu jest możliwość umorzenia subwencji. Proces ten rozpoczął się po 29 kwietnia 2021 roku dla beneficjentów Tarczy Finansowej PFR 1.0 [1]. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w ramach 54 określonych kodów PKD, którzy skorzystali z Tarczy Finansowej PFR 2.0, mogą ubiegać się nawet o 100% umorzenia subwencji, pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów formalnych [1][2].

  Jak wybrać program do budżetu domowego dopasowany do Twoich potrzeb?

Proces weryfikacji i przyznawania środków

PFR przeprowadza dokładną weryfikację wniosków w oparciu o rejestry publiczne [2]. Kluczowym elementem jest potwierdzenie uprawnień osób składających wnioski do reprezentowania beneficjenta. Wnioski o subwencje przyjmowane były do 31 lipca 2020 roku, a termin składania odwołań upłynął 16 października 2020 roku [2].

Zasady spłaty subwencji

Spłata subwencji odbywa się za pośrednictwem bankowości elektronicznej przedsiębiorstwa. Istnieje możliwość wcześniejszej spłaty przed terminem określonym w harmonogramie. Należy pamiętać, że w przypadku opóźnień w spłacie rat naliczane są ustawowe odsetki [2].

Źródła:
[1] https://www.bsmilicz.com.pl/tarcza-finansowa-pfr
[2] https://www.bosbank.pl/tarcza-finansowa-pfr-dla-malych-i-srednich-firm/tarcza-finansowa-pfr-1
[3] https://www.aliorbank.pl/wlasna-dzialalnosc/uslugi/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-dla-malych-i-srednich-firm-2.html